- Startsida
- » För hyresgäster
- » Mitt Boende
Mitt Boende
Att bo i hyresrätt innebär många fördelar. Du behöver inte lägga någon egen insats och slipper oförutsedda kostnader. Om något händer vänder du dig till hyresvärden.
Här nedanför hittar du mer information om tv, telefon och internet, om lägenhetsunderhåll, om våra bovärdar, om hyran och om bostadsanpassning. Hittar du inte vad du söker? Hör av dig till oss på bobutiken.

TV, telefon och internet
Vi på Krokomsbostäder vill erbjuda våra hyresgäster det allra bästa. Därför har du många aktörer att välja bland.
Vi kommunicerar med varandra som aldrig förr, vi använder ny media och ny teknik. Vår kommunikationsoperatör, Zitius, erbjuder ett öppet bredbandsnät till alla lägenheter. Det innebär att det finns en mångfald av aktörer och tjänster att välja bland.
Du som hyresgäst får själv möjligheten att välja mellan olika tjänsteleverantörer och deras olika utbud av tjänster för TV, telefoni och internet. Surfa in på Zmarket.se och välj bland de leverantörer och tjänster som finns i ditt lokala nät.
Bredbandsrådgivaren
Svårt att välja? Ring Bredbandsrådgivaren, de hjälper dig med dina TV- och bredbandsfrågor. 010-130 79 79.
Vad är bredbandsrådgivaren?
Bredbandsrådgivaren är en opartisk rådgivare som använder tjänsteportalen Zmarket som arbetsverktyg. Vi hjälper dig som kund att välja mellan olika tjänster som marknadsförs på portalen av de olika tjänsteleverantörerna, till exempel Bahnhof, Telenor, Telia eller Viasat. Zmarket är kommunikationsoperatören Zitius tjänsteportal i det öppna fibernätet.
Vad kan bredbandsrådgivaren hjälpa till med?
Bredbandsrådgivaren hjälper bland annat dig som kund att komma fram till vilken hastighet som passar dina behov eller vilket TV-paket som är bäst beroende på vad du söker. När vi rådgör med dig utgår vi från den information som står under respektive tjänst på Zmarket.se. Varje tjänst är beskriven av respektive tjänsteleverantör. Det är tjänsteleverantören som ansvarar för att informationen om tjänster och kampanjer är aktuell och uppdaterad.
TV
Grundutbudet är kostnadsfritt och levereras av Telia via en TV-box, du kan utöka utbudet genom att köpa till fler kanaler eller playtjänster via Teliaboxen. Du kan också välja en annan leverantör. Det enklaste sättet att beställa utökade TV-tjänster är via Zmarket.se eller genom att ringa leverantören direkt.
Följande kanaler ingår i det fria kanalpaketet: SVT1, TV2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVTR (playtjänster), AxessTV (playtjänst).
Önskar du ett större kanalpaket eller vill teckna andra privata tjänster, kontakta Telia eller en annan leverantör som är aktiv i nätet.
Du som vill sätta upp en parabol måste kontakta din bovärd först. Bovärden kan avgöra om det är möjligt samt hur och var den får sättas upp. Du får sedan en genomgång av reglerna för montaget och får skriva ett avtal med Krokomsbostäder. Det är inte tillåtet att sätta upp paraboler utan vårt tillstånd.
Felanmälan
Vid felanmälan och support av den kollektiva tv-tjänsten kontakta Telias kundtjänst på telefon 90 200 eller 020-240 250.
Telefon
Att ringa via fibernätet är billigare jämfört med det fasta nätet. Du som har fast telefoni kan överföra abonnemangsnumret till den nya IP-telefonitjänsten. När du har bredband till din lägenhet, passa då på att skaffa dig en billig fast telefonitjänst. Surfa in på Zmarkets hemsida och beställ den telefonitjänst du vill ha.
Internet
Det finns egentligen ingen begränsning i Krokomsbostäders nät. Du kan i lugn och ro fundera på vilken hastighet du behöver, vad det får kosta och hur lång bindningstid du önskar. Sedan är det bara att välja bland leverantörerna.
När du ansluter din dator till mediakonverteraren (den lilla lådan som är monterad på väggen i varje lägenhet) så ger det dig en automatisk anslutning till portalen Zmarket.
Zmarket presenterar alla de tjänster som går att beställa och fungerar i stort som en vanlig webbshop. Först söker du fram din adress i sökfälten. De tjänster som finns att tillgå finner du under menyerna ”Bredband, Telefoni, TV, Paket. Gör dina val där.
Det finns även abonnemang för kortare perioder. 3 dagar, 1 vecka, 2 veckor.
0,5/0,5 Mbit/s
Bredband med en hastighet på 0,5/0,5 Mbit/s är en gratistjänst för boende i Krokomsbostäder. Hastigheten är starkt begränsad och räcker för att läsa tidningar och använda Skype men lämpar sig inte för tjänster som kräver hög hastighet som att streama film.
Du beställer tjänsten via www.zmarket.se. De leverantörer som är valbara just nu är Bahnhof, Bredband2, Junet Privat och A3 Bredband.
Lägenhetsunderhåll
Underhållsbehovet av våra lägenheter bedöms utifrån lägenhetens ålder, skick och standard.
Hos Krokomsbostäder har vi ett funktionsbaserat underhåll av våra bostäder. Det betyder att en bostad inte behöver vara i nyskick vid inflyttning eller under boendetiden.
Om du som hyresgäst hos Krokomsbostäder har önskemål eller frågor gällande dina ytskikt eller dylikt i din bostad så har du möjlighet att boka in en underhållsbesiktning. Vid denna besiktning fastställer besiktningsman om din lägenhet skall åtgärdas eller ej
En underhållsbesiktning bokar du som hyresgäst genom vår Bobutik. När det gäller vitvaror och andra fasta installationer så är det din bovärd du vänder dig till.
Fixa själv – vad gäller?
Du kan om du vill tapetsera och måla själv. Då det krävs stor kunskap för att utförandet ska bli godkänt så är det ingenting vi rekommenderar annat än om du som hyresgäst har det. Du får endast använda dig av neutrala kulörer i dina färgval om det ska bli godkänt om du flyttar från lägenheten. Observera att arbetet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt.
Egna arbeten ska besiktigas antingen direkt efter utfört arbete eller i samband med avflyttning. Godkänns inte arbetet måste du åtgärda felen på egen bekostnad, eller så utför Krokomsbostäder efterarbetet och debiterar dig kostnaden.
Tänk på att installationer och förändringar som du själv har ombesörjt i de flesta fall återställas vid en eventuell avflyttning. Om du är osäker på vad du får göra i din bostad så kan du ta kontakt med din bovärd eller besiktningsmannen.
Bostad under lägenhetens underhåll
Normalt bor du kvar i lägenheten under renoveringen. Om du är ny hyresgäst och väljer att inte flytta in innan underhållet är klart, måste du betala hyra under tiden för underhållet. Om förvaltaren gör bedömningen att lägenheten är i sådant skick att den inte är beboelig, behöver inte hyresgästen betala hyra under tiden för underhåll.
Kontakt:
Underhållsbesiktning
Bobutiken: 0640 164 65
Tillvalsprogram
Hos Krokomsbostäder har du som hyresgäst möjlighet att själv vara med och påverka standarden i din bostad.
Genom att välja någon av de tillval vi erbjuder kan du sätta egen prägel på ditt hem.
Du beställer och vi ser till att jobbet utförs på ett professionellt sätt. Vi väljer material och maskiner av kända märken och av god kvalitet. Kostnaden för tillvalet läggs på månadshyran och blir permanent.
Tillval och kostnad per månad
Åtgärd | Kostnad per månad | Kostnad om el ingår i hyran |
---|---|---|
Diskmaskin, 45 cm | 100 kr | 110 kronor |
Diskmaskin, 60 cm | 100 kr | 110 kronor |
Förberedelse för diskmaskin | 30 kr | |
Jordfelsbrytare i badrum | 25 kr | |
Tvättmaskin, toppmatad | 100 kr | 110 kr |
Tvättmaskin, frontmatad | 100 kr | 110 kr |
Torktumlare | 90 kr | 100 kr |
Kombinerad tvättmaskin och torktumlare | 150 kr | 160 kr |
Garderob, 600 mm | 25 kr | |
Dörröga | 5 kr | |
Badrumsskåp med belysning och eluttag | 35 kr | |
Handdukstork, elektrisk | 25 kr | 35 kr |
Beställningsformulär Tillval
Vem kan beställa?
Det är kontraktsinnehavaren som kan beställa tillvalen i lägenheten. Om ni är två som står på kontraktet räcker det om en av er gör beställningen. Dock måste båda kontraktsinnehavarna underteckna det kommande avtalet. Ditt kontrakt måste gälla och inte vara uppsagt. Vi kräver också att du sköter dina hyresbetalningar och inte har några skulder till Krokomsbostäder AB.
Hur beställer jag?
Du gör din beställning genom att fylla ett formulär här på vår hemsida. Formuläret hittar du lite längre ner på den här sidan. Har du inte tillgång till internet kan du kontakta oss i Bobutiken så hjälper vi dig att fylla i beställningen.
Påverkar det hyran?
Kostnaden för tillvalen läggs på månadshyran och blir permanent.
När börjar jag betala för tillvalet?
Du börjar betala för ditt tillval när det är leverat och installerat.
Går alla tillval att beställa?
Vissa tillval går endast att beställa till vissa områden eller lägenheter. Krokomsbostäder
avgör alltid vilka tillval som är möjiga att installera beroende på lägenhetens förutsättningar, utformning med mera.
Hur lång tid tar det innan tillvalet är installerat?
Leveranstiden kan variera beroende på vilket tillval du beställer.
Vem äger utrustningen?
Utrustningen tillhör Krokomsbostäder. Du kan inte ta med dig den när
du flyttar.
Vem sköter underhållet?
Krokomsbostäder är ansvarig för underhåll och service av utrustningen.
Vad händer om något går sönder?
Skulle något gå sönder gör du en felanmälan till Krokomsbostäder.
Kontakt:
Bobutiken: 0640 164 65
Bovärd
Hos Krokomsbostäder har du alltid nära till bovärden i ditt bostadsområde.
För dig som kund hos oss är bovärden din främsta kontaktperson.
Bovärden sköter bland annat visningar, besiktningar, servicebesök samt leder och fördelar arbetsuppgifterna för de övriga fastighetsskötarna som arbetar i ditt bostadsområde. Med andra ord så är det bovärden som har koll på det mesta som sker i ditt bostadsområde.
Om något är trasigt eller inte fungerar så ska du göra en felanmälan via Mina sidor eller på vår hemsida. Om det är akut så ringer du på 0640 164 65. När du registrerat en felanmälan hos oss på Mina sidor så kommer Bovärden att se till så att någon av våra fastighetsskötare eller externa reparatörer åtgärdar det.
Hyra
Hyran ska betalas månadsvis i förskott. Med autogiro och e-faktura blir hanteringen smidigare.
Betala den i så god tid att den finns hos oss den sista vardagen i månaden före.
Det finns olika sätt att betala sin hyra på. Det vanligaste sättet är att betala via sin internetbank. Många väljer att få sin hyresavi per e-faktura eller att betala via autogiro. Möjligheten finns även att betala sin hyra i Bobutiken med kort eller kontant.
Betalas inte hyran i tid riskeras du att sägas upp från din bostad och i förlängningen kan det leda till att du förlorar din hyresrätt.
Om du ser att du får problem med att betala din hyra i tid är det viktigt att du hör av dig till oss. Om du känner att du behöver råd eller stöd så kan du vända dig till kommunens budget- och skuldrådgivning.
Autogiro
Autogiro är ett enkelt och smidigt sätt att betala sin hyra. Du får inga extra kostnader och det är ingen risk att du glömmer att betala din hyra. Du får som vanligt en hyresavi hemskickad till dig om du inte väljer att avi inte ska skickas ut.
Det måste finnas tillräckligt med pengar på kontot för att hyran ska bli betald. Betalningen görs på förfallodagen, om du inte har angett ett annat datum i ditt medgivande. Saknas det pengar så blir inte hyran betald.
Det finns två sätt att starta betalning via autogiro:
- Anmäl att du vill ha autogiro via din bank
- Fyll i och skicka in en blankett med autogiromedgivande till Krokomsbostäder
Autogirot läggs upp till nästkommande hyresavisering. Om du önskar att autogirot ska börja tidigare än det är det viktigt att du anger det på blanketten
Kom ihåg att alltid meddela byte av bank eller bankkonto till oss.
Det finns två sätt att avbryta ditt autogiro.
- Anmäl till din bank att du vill avbryta autogirobetalning
- Kontakta oss tre bankdagar innan din betalning kommer göras. Då stoppas överföringen och du får betala din hyra på annat sätt.
E-faktura
Med e-faktura slipper du risken att tappa bort avin, dessutom är det miljösmart. Du kan välja att bli e-fakturamottagare via din bank. Kontakta din bank om du har frågor om hur du kommer igång.
Hyresavin kommer elektroniskt men betalningen måste godkännas. Du kan även kombinera e-faktura med autogiro om du önskar det.
Kontakt:
Birgitta Agerberg: 0640 164 62
E-post »
Har du rätt till bostadstillägg?
Bostadstillägg är ett tillägg till den allmänna pensionen och är en del av grundskyddet liksom garantipensionen. Du ansöker om tillägget hos Pensionsmyndigheten.
- Du kan ansöka oavsett om du hyr eller äger din bostad
- Du kan ansöka även om du har förmögenhet
- Du kan ansöka om du bor i Sverige, är över 65 år och tar ut hela din allmänna pension
Gör en beräkning för att se om du kan ha rätt till bostadstillägg
Kontakt:
Pensionsmyndighetens kundservice
0771 776 776
www.pensionsmyndigheten.se
Hyra ut i andra hand, överlåtelse
Du kan ansöka om att hyra ut din bostad i andra hand under en en begränsad period.
Om du ska studera, arbeta tillfälligt på annan ort eller om du och din partner vill flytta ihop på prov kan du ansöka om att hyra ut din bostad i andra hand.
Att tänka på om du vill hyra ut din bostad i andra hand:
- Det är du som är betalningsskyldig och ansvarig för att hyran betalas i tid
- Det är du som ansvarar för att lägenheten inte tar skada
- Det är du som är ansvarig för att grannar inte störs
- Du kan bli ersättningsskyldig om något skadas i lägenheten
- Om du hyr ut utan att först fått godkänt av Krokomsbostäder, kan det sluta med att du förlorar ditt avtal. Glöm inte att fråga oss först.
- Det är du som är fullmaktsinnehavare under tiden uthyrningen i andra hand pågår
- Möjligheten att provbo gäller endast under förutsättning att du inte har tecknat ett eget avtal, köpt hus eller bostadsrätt
Skäl att hyra ut i andra hand
- Studier på annan ort (antagningsbesked behöver bifogas ansökan)
- Arbete på annan ort (anställningsavtal behöver bifogas ansökan)
- Provbo som sambo
Hur länge får jag hyra ut i andra hand?
Andrahandsuthyrning kan godkännas under en begränsad tid, normalt ett år i taget. Samma hyresgäst kan hyra bostaden i andra hand under maximalt två år.
När kan Krokomsbostäder neka en uthyrning i andra hand?
Om vi är tveksamma till det skäl som angetts till andrahandsuthyrningen eller om personen du anger som andrahandshyresgäst är känd för att vara störande eller på annat sätt anses olämplig.
Hur ansöker jag?
För att hyra ut din lägenhet i andra hand måste du skicka in en skriftlig ansökan till oss på Krokomsbostäder.
Ladda hem blankett för uthyrning i andra hand Word, 102 kB.
Överlåtelse
För att få överlåta ditt lägenhetsavtal till någon annan måste du uppvisa särskilda skäl, samt ha ett gemensamt och permanent hushåll tillsammans med den aktuella personen som du vill överlåta lägenhetskontraktet till. Personen måste ha varit skriven på adressen och bott tillsammans med dig under minst två år. Avtal kan inte överlåtas till inneboende.
Giltiga skäl för överlåtelse
Skilsmässa eller separation: Din nya adress måste anges samt intyg på separation, exempel ansökan om äktenskapsskillnad.
Dödsfall: Vid dödsfall kan överlåtelse ske till kvarboende.
Överlåtelse till närstående som du varaktigt bor ihop med. Med närstående menas föräldrar, barn och syskon. En kompis kan aldrig klassas som närstående.
För att överlåtelse ska godkännas ska du som överlåter avtalet inte längre använda lägenheten. Du kan därför inte överlåta avtalet och samtidigt bo kvar i lägenheten. Personbevis är obligatoriskt vid ansökan om överlåtelse.
Bostadsanpassning
Du som har en funktionsnedsättning kan söka bidrag för att anpassa din bostad.
Du kan till exempel få bidrag för att ta bort trösklar, anpassa badrummet eller förbättra belysningen.
Du som äger en bostad eller bor i en hyres- eller bostadsrätt kan söka bidrag. Om någon vårdar en person med funktionsnedsättning i sin bostad kan även den bostaden anpassas. En förutsättning för att få bidrag beviljat är att det finns en klar koppling mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna som bidrag söks för och att åtgärderna kan bedömas som nödvändiga. Behovet behöver i de flesta fall styrkas med intyg av till exempel arbetsterapeut, läkare, distriktssköterska eller någon annan sakkunnig.
Den som inte äger sin egen bostad eller bor i hyresrätt behöver också ett medgivande från den som äger fastigheten om att en anpassning får göras.
Läs mer om bostadsanpassning och hur du ansöker på Krokoms kommuns hemsida.
Länk till kommunens hemsida: Information om bostadsanpssning