Mitt Boende

Att bo i hyresrätt innebär många fördelar. Du behöver inte lägga någon egen insats och slipper oförutsedda kostnader. Om något händer vänder du dig till hyresvärden.

Här nedanför hittar du mer information om tv och internet, om lägenhetsunderhåll, om våra bovärdar, om hyran och om bostadsanpassning. Hittar du inte vad du söker? Hör av dig till oss i bobutiken.

TV och internet

Vi på Krokomsbostäder vill erbjuda våra hyresgäster det allra bästa. Därför har du många aktörer att välja bland.

Internet

Vår kommunikationsoperatör, Zitius, erbjuder ett öppet bredbandsnät till alla lägenheter. Det finns egentligen ingen begränsning i Krokomsbostäders fibernät. Du kan i lugn och ro fundera på vilken hastighet du behöver, vad det får kosta och hur lång bindningstid du önskar. Sedan är det bara att välja bland leverantörerna.

När du ansluter din dator till mediakonverteraren (den lilla lådan som är monterad på väggen i varje lägenhet) så ger det dig en automatisk anslutning till portalen Zmarket.

Zmarket presenterar alla de tjänster som går att beställa och fungerar i stort som en vanlig webbshop. Först söker du fram din adress i sökfälten. De tjänster som finns att tillgå finner du under menyerna ”Bredband, Telefoni, TV, Paket. Gör dina val där.

1/1 Mbit/s

Bredband med en hastighet på 1/1 Mbit/s är en gratistjänst för boende i Krokomsbostäder. Hastigheten är starkt begränsad.

Du beställer tjänsten via www.zmarket.se.

Såhär gör du:

1. Gå in på hemsidan www.zmarket.se.
2. Sök fram adressen du vill beställa internet till.
3. Klicka på ”Bredband” längst upp på hemsidan.
4. I spalten till vänster kan du bocka i rutan för ”1 Mbit/s”.
5. Beställ internetanslutning från valfri leverantör.

TV

Vi erbjuder ett kostnadsfritt grundutbud från Telia. För att få tillgång till detta kan ni installera tillhörande TV-box.

Kanalerna som ingår i grundutbudet är:

SVT1, SVT2, SVT24, SVT Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4. Dessutom ingår playtjänsterna och Play+ (Netflix och Youtube är förprogrammerat i boxen)

Du väljer själv om du vill köpa till fler tvkanaler. Du kan beställa fler kanaler via Telia till den befintliga tv-boxen. Kontakta Telia på 90200 så hjälper de dig. Väljer du Telia så får du en ny kod som ska matas in i boxen.
Så här gör du:
- Klicka på ”Menu”
- Välj ”Inställningar”
- Välj ”Systeminställningar”
- Ta bort användarkoder
- Boxen startar om och du får möjlighet att mata in nya koder.

Du kan även beställa fler kanaler via annan leverantör. Tänk på att om du väljer en annan leverantör än Telia av dina tvtjänster behöver du ha den leverantörens tv-box för att kunna se de kanaler du valt.

Felanmälan
Vid felanmälan och support av den kollektiva tv-tjänsten kontakta Telias kundtjänst på telefon 90 200 eller 020-240 250.

Du som vill sätta upp en parabol måste kontakta din bovärd först. Bovärden kan avgöra om det är möjligt samt hur och var den får sättas upp. Du får sedan en genomgång av reglerna för montaget och får skriva ett avtal med Krokomsbostäder. Det är inte tillåtet att sätta upp paraboler utan vårt tillstånd.

Bredbandsrådgivaren

Svårt att välja? Ring Bredbandsrådgivaren, de hjälper dig med dina TV- och bredbandsfrågor. 010-130 79 79.

Vad är bredbandsrådgivaren?
Bredbandsrådgivaren är en opartisk rådgivare som använder tjänsteportalen Zmarket som arbetsverktyg. Vi hjälper dig som kund att välja mellan olika tjänster som marknadsförs på portalen av de olika tjänsteleverantörerna, till exempel Bahnhof, Telenor, Telia eller Viasat. Zmarket är kommunikationsoperatören Zitius tjänsteportal i det öppna fibernätet.

Vad kan bredbandsrådgivaren hjälpa till med?
Bredbandsrådgivaren hjälper bland annat dig som kund att komma fram till vilken hastighet som passar dina behov eller vilket TV-paket som är bäst beroende på vad du söker. När vi rådgör med dig utgår vi från den information som står under respektive tjänst på Zmarket.se. Varje tjänst är beskriven av respektive tjänsteleverantör. Det är tjänsteleverantören som ansvarar för att informationen om tjänster och kampanjer är aktuell och uppdaterad.

Lägenhetsunderhåll

Underhållsbehovet av våra lägenheter bedöms utifrån lägenhetens ålder, skick och standard.

Hos Krokomsbostäder har vi ett funktionsbaserat underhåll av våra bostäder. Det betyder att en bostad inte behöver vara i nyskick vid inflyttning eller under boendetiden.

Om du som hyresgäst hos Krokomsbostäder har önskemål eller frågor gällande dina ytskikt eller dylikt i din bostad så har du möjlighet att boka in en underhållsbesiktning. Vid denna besiktning fastställer besiktningsman om din lägenhet skall åtgärdas eller ej.

En underhållsbesiktning bokar du som hyresgäst genom vår Bobutik.

Fixa själv – vad gäller?

Du kan om du vill tapetsera och måla själv. Observera att arbetet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt. Då det krävs stor kunskap för att utförandet ska bli godkänt så är det ingenting vi rekommenderar annat än om du som hyresgäst har de kunskaperna. Du får endast använda dig av neutrala kulörer i dina färgval om det ska bli godkänt om du flyttar från lägenheten.

Egna arbeten ska besiktigas antingen direkt efter utfört arbete eller i samband med utflytt. Godkänns inte arbetet måste du åtgärda felen på egen bekostnad, eller så utför Krokomsbostäder efterarbetet och debiterar dig kostnaden.

Tänk på att installationer och förändringar som du själv har ombesörjt i de flesta fall ska återställas vid en eventuell utflytt. Kontakta oss om du är osäker på vad du får göra i din bostad.

Bostad under lägenhetens underhåll
Normalt bor du kvar i lägenheten under renoveringen. Om du är ny hyresgäst och väljer att inte flytta in innan underhållet är klart, måste du betala hyra under tiden för underhållet. Om förvaltaren gör bedömningen att lägenheten är i sådant skick att den inte är beboelig, behöver inte hyresgästen betala hyra under tiden för underhåll.

Kontakt:

Underhållsbesiktning

Bobutiken: 0640 164 65

Tillvalsprogram

Hos Krokomsbostäder har du som hyresgäst möjlighet att själv vara med och påverka standarden i din bostad.

Genom att välja någon av de tillval vi erbjuder kan du sätta egen prägel på ditt hem.

Du beställer och vi ser till att jobbet utförs på ett professionellt sätt. Vi väljer material och maskiner av kända märken och av god kvalitet. Kostnaden för tillvalet läggs på månadshyran och blir permanent.

Tillval och kostnad per månad

Skriv tabellbeskrivning här

Åtgärd

Kostnad per månad

Kostnad om el ingår i hyran

Diskmaskin, 45 cm

125 kr

135 kronor

Diskmaskin, 60 cm

125 kr

135 kronor

Förberedelse för diskmaskin

35 kr


Jordfelsbrytare i badrum

30 kr


Tvättmaskin, toppmatad

125 kr

135 kr

Tvättmaskin, frontmatad

125 kr

135 kr

Torktumlare

125 kr

125 kr

Kombinerad tvättmaskin och torktumlare

160 kr

170 kr

Garderob, 600 mm

25 kr


Dörröga

6 kr


Badrumsskåp med belysning och eluttag

50 kr


Handdukstork, elektrisk

30 kr

35 kr




Beställningsformulär Tillval

Personuppgifter
Personuppgifter








Område och gata/plats * (obligatorisk)
Klicka på fältet Områden och hitta området där du bor. Markera sedan din gata eller plats av de förslag som presenteras då du klickar i fältet.
Klicka på fältet Områden och hitta området där du bor. Markera sedan din gata eller plats av de förslag som presenteras då du klickar i fältet.


Beställer tillval * (obligatorisk)
Beställer tillval












Det är kontraktsinnehavaren som kan beställa tillvalen i lägenheten. Om ni är två som står på kontraktet räcker det om en av er gör beställningen. Dock måste båda kontraktsinnehavarna underteckna det kommande avtalet. Ditt kontrakt måste gälla och inte vara uppsagt. Vi kräver också att du sköter dina hyresbetalningar och inte har några skulder till Krokomsbostäder AB.

Du gör din beställning genom att fylla ett formulär här på vår hemsida. Formuläret hittar du lite längre ner på den här sidan. Har du inte tillgång till internet kan du kontakta oss i Bobutiken så hjälper vi dig att fylla i beställningen.

Kostnaden för tillvalen läggs på månadshyran och blir permanent.

Du börjar betala för ditt tillval när det är installerat.

Vissa tillval går endast att beställa till vissa områden eller lägenheter. Krokomsbostäder avgör alltid vilka tillval som är möjiga att installera beroende på lägenhetens förutsättningar, utformning med mera.

Leveranstiden kan variera beroende på vilket tillval du beställer.

Utrustningen tillhör Krokomsbostäder. Du kan inte ta med dig den när
du flyttar.

Krokomsbostäder är ansvarig för underhåll och service av utrustningen.

Skulle något gå sönder gör du en felanmälan till Krokomsbostäder.

Kontakt:

Bobutiken: 0640 164 65

info@krokomsbostader.se

Bovärd

Hos Krokomsbostäder har du alltid nära till bovärden i ditt bostadsområde.

Bovärden sköter bland annat visningar, servicebesök samt leder och fördelar arbetsuppgifterna för de övriga fastighetsskötarna som arbetar i ditt bostadsområde. Med andra ord så är det bovärden som har koll på det mesta som sker i ditt bostadsområde.

Förstora bilden


Din bovärd i Krokom är Fredrik Nilsson

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 187 81

fredrik.nilsson@krokomsbostader.se

Porträttbild på en manFörstora bilden


Din bovärd i Föllinge är Stig Falmår

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 187 76

stig.falmar@krokomsbostader.se

FastighetsskötareFörstora bilden


Din bovärd i Ås och Byskogen är Ted Sjöberg.

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 187 70

ted.sjoberg@krokomsbostader.se

Porträttbild på bovärdFörstora bilden


Din bovärd i Nälden och Offerdal är Jörgen Eklund

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 187 73

jorgen.eklund@krokomsbostader.se

Bovärd Mattias Sundström


Din bovärd i Aspås och Rödön är Mattias Sandström

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 167 97

mattias.sandstrom@krokomsbostader.se

Hyra

Hyran ska betalas månadsvis i förskott. Med autogiro och e-faktura blir hanteringen smidigare.

Betala den i så god tid att den finns hos oss den sista vardagen i månaden före.

Det finns olika sätt att betala sin hyra på. Det vanligaste sättet är att betala via sin internetbank. Många väljer att få sin hyresavi per e-faktura eller att betala via autogiro. Möjligheten finns även att betala sin hyra i Bobutiken med kort eller kontant.

Betalas inte hyran i tid riskeras du att sägas upp från din bostad och i förlängningen kan det leda till att du förlorar din hyresrätt.

Om du ser att du får problem med att betala din hyra i tid är det viktigt att du hör av dig till oss. Om du känner att du behöver råd eller stöd så kan du vända dig till kommunens budget- och skuldrådgivning.

Autogiro

Autogiro är ett enkelt och smidigt sätt att betala sin hyra. Du får inga extra kostnader och det är ingen risk att du glömmer att betala din hyra. Du får som vanligt en hyresavi hemskickad till dig om du valt detta i din autogiroansökan.

Det måste finnas tillräckligt med pengar på kontot för att hyran ska bli betald. Betalningen görs på förfallodagen, om du inte har angett ett annat datum i ditt medgivande. Saknas det pengar så blir inte hyran betald.

Det finns två sätt att starta betalning via autogiro:

  • Anmäl att du vill ha autogiro via din bank.
  • Fyll i och skicka in en blankett med autogiromedgivande till Krokomsbostäder.

Autogiroblankett

Autogirot läggs upp till nästkommande hyresavisering. Om du önskar att autogirot ska börja tidigare än det är det viktigt att du anger det på blanketten.
Kom ihåg att alltid meddela byte av bank eller bankkonto till oss.

Det finns två sätt att avbryta ditt autogiro.

  • Anmäl till din bank att du vill avbryta autogirobetalning.
  • Kontakta oss tre bankdagar innan din betalning kommer göras. Då stoppas överföringen och du får betala din hyra på annat sätt.

E-faktura

Med e-faktura slipper du risken att tappa bort avin, dessutom är det miljösmart. Du kan välja att bli e-fakturamottagare via din bank. Kontakta din bank om du har frågor om hur du kommer igång.

Hyresavin kommer elektroniskt men betalningen måste godkännas. Du kan även kombinera e-faktura med autogiro om du önskar det.

Kontakt:

Birgitta Agerberg: 0640 164 62

birgitta.agerberg@krokomsbostader.se

Har du rätt till bostadsbidrag?

Du som har barn som bor hos dig kan ha rätt till bostadsbidrag. Hur stort bidrag du kan få beror bland annat på dina inkomster och kostnader. Du kan ansöka oavsett om du hyr eller äger din bostad. Läs mer här och ta reda på om du har rätt till bostadsbidrag:

Gör en beräkning för att se om du kan ha rätt till bostadsbidrag

Har du rätt till bostadstillägg?

Bostadstillägg är ett tillägg till den allmänna pensionen och är en del av grundskyddet liksom garantipensionen. Du ansöker om tillägget hos Pensionsmyndigheten.

  • Du kan ansöka oavsett om du hyr eller äger din bostad
  • Du kan ansöka även om du har förmögenhet
  • Du kan ansöka om du bor i Sverige, är över 65 år och tar ut hela din allmänna pension

Gör en beräkning för att se om du kan ha rätt till bostadstillägg

Kontakt:

Försäkringskassans kundtjänst
0771 524 524
www.forsakringskassan.se

Kontakt:

Pensionsmyndighetens kundservice
0771 776 776
www.pensionsmyndigheten.se

Hyra ut i andra hand, överlåtelse

Du kan ansöka om att hyra ut din bostad i andra hand under en begränsad period.

Om du ska studera, arbeta tillfälligt på annan ort eller om du och din partner vill flytta ihop på prov kan du ansöka om att hyra ut din bostad i andra hand.

Att tänka på om du vill hyra ut din bostad i andra hand:

  • Det är du som är betalningsskyldig och ansvarig för att hyran betalas i tid.
  • Det är du som ansvarar för att lägenheten inte tar skada, eftersom det är du som kan bli ersättningsskyldig.
  • Det är du som är ansvarig för att grannar inte störs.
  • Om du hyr ut utan att först fått godkänt av Krokomsbostäder, kan det sluta med att du förlorar ditt avtal. Glöm inte att fråga oss först. 
  • Det är du som är fullmaktsinnehavare under tiden uthyrningen i andra hand pågår.
  • Möjligheten att provbo gäller endast under förutsättning att du inte har tecknat ett eget avtal, köpt hus eller bostadsrätt.

Skäl att hyra ut i andra hand:

  • Studier på annan ort (antagningsbesked behöver bifogas ansökan).
  • Arbete på annan ort (anställningsavtal behöver bifogas ansökan).
  • Provbo som sambo.

Hur länge får jag hyra ut i andra hand?
Andrahandsuthyrning kan godkännas ett år i taget. Samma hyresgäst kan hyra bostaden i andra hand under maximalt två år.

När kan Krokomsbostäder neka en uthyrning i andra hand?
Om vi är tveksamma till det skäl som angetts till andrahandsuthyrningen eller om personen du anger som andrahandshyresgäst är känd för att vara störande eller på annat sätt anses olämplig.

Hur ansöker jag?
För att hyra ut din lägenhet i andra hand måste du skicka in en skriftlig ansökan till oss på Krokomsbostäder.

Ladda hem blankett för uthyrning i andra hand Word, 102 kB.

Överlåtelse:
För att få överlåta ditt lägenhetsavtal till någon annan måste du uppvisa särskilda skäl, samt ha ett gemensamt och permanent hushåll tillsammans med den aktuella personen som du vill överlåta lägenhetskontraktet till. Personen måste ha varit skriven på adressen och bott tillsammans med dig under minst två år. Avtal kan inte överlåtas till inneboende.

Giltiga skäl för överlåtelse
Skilsmässa eller separation: Din nya adress måste anges samt intyg på separation, exempel ansökan om äktenskapsskillnad.

Dödsfall: Vid dödsfall kan överlåtelse ske till kvarboende.

Överlåtelse till närstående som du varaktigt bor ihop med. Med närstående menas föräldrar, barn och syskon. En kompis kan aldrig klassas som närstående.

För att överlåtelse ska godkännas ska du som överlåter avtalet inte längre använda lägenheten. Du kan därför inte överlåta avtalet och samtidigt bo kvar i lägenheten. Personbevis är obligatoriskt vid ansökan om överlåtelse.

Ladda hem blankett för Överlåtelse Word, 100.7 kB.

Bostadsanpassning

Du som har en funktionsnedsättning kan söka bidrag för att anpassa din bostad.

Du kan till exempel få bidrag för att ta bort trösklar, anpassa badrummet eller förbättra belysningen.

Du som äger en bostad eller bor i en hyres- eller bostadsrätt kan söka bidrag. Om någon vårdar en person med funk­tionsnedsättning i sin bostad kan även den bostaden anpassas. En förutsättning för att få bidrag beviljat är att det finns en klar koppling mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna som bidrag söks för och att åtgärderna kan bedömas som nödvändiga. Behovet behöver i de flesta fall styrkas med intyg av till exempel arbetsterapeut, läkare, distriktssköterska eller någon annan sakkunnig.

Den som inte äger sin egen bostad eller bor i hyresrätt behöver också ett medgivande från den som äger fastigheten om att en anpassning får göras.

Läs mer om bostadsanpassning och hur du ansöker på Krokoms kommuns hemsida.
Länk till kommunens hemsida: Information om bostadsanpssning

Kontakt:

Kommunens Kundcenter
0640 161 00

kundcenter@krokom.se