- Startsida
- » För hyresgäster
- » Mitt Boende
Mitt Boende
Att bo i hyresrätt innebär många fördelar. Du behöver inte lägga någon egen insats och slipper oförutsedda kostnader. Om något händer vänder du dig till hyresvärden.
Här nedanför hittar du mer information om tv och internet, om lägenhetsunderhåll, om hyran och om bostadsanpassning. Hittar du inte vad du söker? Hör av dig till oss i bobutiken.
TV och internet
Din bostad är ansluten till GlobalConnect. Vi är kommunikationsoperatör av bredbandstjänster hos Krokomsbostäder och erbjuder dig ett öppet nät, där det är du själv som väljer den eller de tjänster som passar just dig – Valfrihet när den är som bäst! För mer information om oss, gå gärna in på globalconnect.se
Informationshäfte:
Internet, TV och telefoni
Oavsett vilken lösning du har idag på bredband, telefoni och TV så är du välkommen att titta närmare på utbudet i vårt öppna nät. Besök vår portal lobalconnect.se/oppetnat och jämför mellan alla våra olika tjänsteleverantörer och deras tjänster för att hitta den lösning som passar ditt behov bäst. Du kanske kan få en snabbare hastighet till ett billigare pris eller ett utökat TV-utbud.
TV-tjänst
Som boende hos Krokomsbostäder har du möjlighet att teckna ett avtal med Kalejdo om en kostnadsfri TV-tjänst inklusive TV-box. Tjänsten beställs via globalconnect.se/oppetnat
Sök på din adress, välj Kalejdo som leverantör, TV under tjänst och därefter Kalejdo TV light. Önskar du beställa TV-tjänst och kanaler från någon annan TV-leverantör då beställer du dessa tjänster separat. Som hyresgäst står du själv för kostnaden för det TV-utbudet.
Saknar du internetuppkoppling, direktanslut dig via vår portal
Koppla in din dator i något av tjänstefördelarens LAN-uttag med hjälp av en nätverkskabel. Öppna en webbläsare och du kommer direkt till tjänsteportalen där du kan beställa dina nya bredbandstjänster.
Supporthjälp
TV- och telefonitjänster, går att beställa men inte aktivera via portalen eftersom dessa tjänster kräver en telefonidosa och TV-box för att fungera. Beställ gärna dessa tjänster direkt från den leverantör du vill ha och i god tid då det kan ta 10 arbetsdagar eller mer innan dosa och TV-box levereras. Vid nyinflyttning var noga med att uppge inflyttningsdatum och om du vill få utrustningen skickad till din gamla eller nya adress.
Felanmälan och fakturafrågor
Vid frågor som rör dina tjänster såsom felanmälan, fakturafrågor eller uppsägning då kontaktar du din valda tjänsteleverantör direkt. Kontaktuppgifter hittar du på din beställningsbekräftelse eller faktura.
Vid elavbrott eller problem med tjänst
Om du upplever problem med dina tjänster, exempelvis efter ett elavbrott, kan du behöva starta om din utrustning. Det gör du enklast genom att:
- Dra ur strömkabeln ur tjänstefördelare, trådlös router, TV-box och telefonidosa
- Vänta 10 sekunder
- Sätt därefter i strömkabeln igen
Om felet kvarstår efter att utrustningen startats om, felanmäler du berörd tjänst direkt till din tjänsteleverantör.
Hjälp att beställa tjänst
Vill du ha lite hjälp att hitta rätt tjänst och leverantör? SMSa BREDBAND till 72 660 så ringer vi upp dig, du kan även kontakta oss direkt på 0200 43 00 00.
Lägenhetsunderhåll
Underhållsbehovet av våra lägenheter bedöms utifrån lägenhetens ålder, skick och standard.
Hos Krokomsbostäder har vi ett funktionsbaserat underhåll av våra bostäder. Det betyder att en bostad inte behöver vara i nyskick vid inflyttning eller under boendetiden.
Om du som hyresgäst hos Krokomsbostäder har önskemål eller frågor gällande dina ytskikt eller dylikt i din bostad så har du möjlighet att boka in en underhållsbesiktning. Vid denna besiktning fastställer besiktningsman om din lägenhet skall åtgärdas eller ej.
En underhållsbesiktning bokar du som hyresgäst genom vår Bobutik.
Fixa själv – vad gäller?
Du kan om du vill tapetsera och måla själv. Observera att arbetet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt. Då det krävs stor kunskap för att utförandet ska bli godkänt så är det ingenting vi rekommenderar annat än om du som hyresgäst har de kunskaperna. Du får endast använda dig av neutrala kulörer i dina färgval om det ska bli godkänt om du flyttar från lägenheten.
Egna arbeten ska besiktigas antingen direkt efter utfört arbete eller i samband med utflytt. Godkänns inte arbetet måste du åtgärda felen på egen bekostnad, eller så utför Krokomsbostäder efterarbetet och debiterar dig kostnaden.
Tänk på att installationer och förändringar som du själv har ombesörjt i de flesta fall ska återställas vid en eventuell utflytt. Kontakta oss om du är osäker på vad du får göra i din bostad.
Bostad under lägenhetens underhåll
Normalt bor du kvar i lägenheten under renoveringen. Om du är ny hyresgäst och väljer att inte flytta in innan underhållet är klart, måste du betala hyra under tiden för underhållet. Om förvaltaren gör bedömningen att lägenheten är i sådant skick att den inte är beboelig, behöver inte hyresgästen betala hyra under tiden för underhåll.
Kontakt:
Underhållsbesiktning
Bobutiken: 0640 164 65
Tillvalsprogram
Hos Krokomsbostäder har du som hyresgäst möjlighet att själv vara med och påverka standarden i din bostad.
Genom att välja någon av de tillval vi erbjuder kan du sätta egen prägel på ditt hem.
Du beställer och vi ser till att jobbet utförs på ett professionellt sätt. Vi väljer material och maskiner av kända märken och av god kvalitet. Kostnaden för tillvalet läggs på månadshyran och blir permanent.
Tillval och kostnad per månad
Åtgärd | Kostnad per månad | Kostnad om el ingår i hyran |
|---|---|---|
Diskmaskin, 45 cm | 125 kr | 135 kronor |
Diskmaskin, 60 cm | 125 kr | 135 kronor |
Förberedelse för diskmaskin | 35 kr | |
Jordfelsbrytare i badrum | 30 kr | |
Tvättmaskin, toppmatad | 125 kr | 135 kr |
Tvättmaskin, frontmatad | 125 kr | 135 kr |
Torktumlare | 125 kr | 125 kr |
Kombinerad tvättmaskin och torktumlare | 160 kr | 170 kr |
Garderob, 600 mm | 25 kr | |
Dörröga | 6 kr | |
Badrumsskåp med belysning och eluttag | 50 kr | |
Handdukstork, elektrisk | 30 kr | 35 kr |
Beställningsformulär Tillval
Vem kan beställa?
Det är kontraktsinnehavaren som kan beställa tillvalen i lägenheten. Om ni är två som står på kontraktet räcker det om en av er gör beställningen. Dock måste båda kontraktsinnehavarna underteckna det kommande avtalet. Ditt kontrakt måste gälla och inte vara uppsagt. Vi kräver också att du sköter dina hyresbetalningar och inte har några skulder till Krokomsbostäder AB.
Hur beställer jag?
Du gör din beställning genom att fylla ett formulär här på vår hemsida. Formuläret hittar du lite längre ner på den här sidan. Har du inte tillgång till internet kan du kontakta oss i Bobutiken så hjälper vi dig att fylla i beställningen.
Påverkar det hyran?
Kostnaden för tillvalen läggs på månadshyran och blir permanent.
När börjar jag betala för tillvalet?
Du börjar betala för ditt tillval när det är installerat.
Går alla tillval att beställa?
Vissa tillval går endast att beställa till vissa områden eller lägenheter. Krokomsbostäder avgör alltid vilka tillval som är möjiga att installera beroende på lägenhetens förutsättningar, utformning med mera.
Hur lång tid tar det innan tillvalet är installerat?
Leveranstiden kan variera beroende på vilket tillval du beställer.
Vem äger utrustningen?
Utrustningen tillhör Krokomsbostäder. Du kan inte ta med dig den när
du flyttar.
Vem sköter underhållet?
Krokomsbostäder är ansvarig för underhåll och service av utrustningen.
Vad händer om något går sönder?
Skulle något gå sönder gör du en felanmälan till Krokomsbostäder.
Kontakt:
Bobutiken: 0640 164 65
info@krokomsbostader.se
Hyra
Hyran ska betalas månadsvis i förskott. Med autogiro och e-faktura blir hanteringen smidigare.
Betala den i så god tid att den finns hos oss den sista vardagen i månaden före.
Det finns olika sätt att betala sin hyra på. Det vanligaste sättet är att betala via sin internetbank. Många väljer att få sin hyresavi per e-faktura eller att betala via autogiro. Möjligheten finns även att betala sin hyra i Bobutiken med kort eller kontant.
Betalas inte hyran i tid riskeras du att sägas upp från din bostad och i förlängningen kan det leda till att du förlorar din hyresrätt.
Om du ser att du får problem med att betala din hyra i tid är det viktigt att du hör av dig till oss. Om du känner att du behöver råd eller stöd så kan du vända dig till kommunens budget- och skuldrådgivning.
Autogiro
Autogiro är ett enkelt och smidigt sätt att betala sin hyra. Du får inga extra kostnader och det är ingen risk att du glömmer att betala din hyra. Du får som vanligt en hyresavi hemskickad till dig om du valt detta i din autogiroansökan.
Det måste finnas tillräckligt med pengar på kontot för att hyran ska bli betald. Betalningen görs på förfallodagen, om du inte har angett ett annat datum i ditt medgivande. Saknas det pengar så blir inte hyran betald.
Det finns två sätt att starta betalning via autogiro:
- Anmäl att du vill ha autogiro via din bank.
- Fyll i och skicka in en blankett med autogiromedgivande till Krokomsbostäder.
Autogirot läggs upp till nästkommande hyresavisering. Om du önskar att autogirot ska börja tidigare än det är det viktigt att du anger det på blanketten.
Kom ihåg att alltid meddela byte av bank eller bankkonto till oss.
Det finns två sätt att avbryta ditt autogiro.
- Anmäl till din bank att du vill avbryta autogirobetalning.
- Kontakta oss tre bankdagar innan din betalning kommer göras. Då stoppas överföringen och du får betala din hyra på annat sätt.
E-faktura
Med e-faktura slipper du risken att tappa bort avin, dessutom är det miljösmart. Du kan välja att bli e-fakturamottagare via din bank. Kontakta din bank om du har frågor om hur du kommer igång.
Hyresavin kommer elektroniskt men betalningen måste godkännas. Du kan även kombinera e-faktura med autogiro om du önskar det.
Kontakt:
Linda Nordström: 0640 164 62
linda.nordstrom@krokomsbostader.se
Har du rätt till bostadsbidrag?
Du som har barn som bor hos dig kan ha rätt till bostadsbidrag. Hur stort bidrag du kan få beror bland annat på dina inkomster och kostnader. Du kan ansöka oavsett om du hyr eller äger din bostad. Läs mer här och ta reda på om du har rätt till bostadsbidrag:
Gör en beräkning för att se om du kan ha rätt till bostadsbidrag
Har du rätt till bostadstillägg?
Bostadstillägg är ett tillägg till den allmänna pensionen och är en del av grundskyddet liksom garantipensionen. Du ansöker om tillägget hos Pensionsmyndigheten.
- Du kan ansöka oavsett om du hyr eller äger din bostad
- Du kan ansöka även om du har förmögenhet
- Du kan ansöka om du bor i Sverige, är över 65 år och tar ut hela din allmänna pension
Gör en beräkning för att se om du kan ha rätt till bostadstillägg
Kontakt:
Försäkringskassans kundtjänst
0771 524 524
www.forsakringskassan.se
Kontakt:
Pensionsmyndighetens kundservice
0771 776 776
www.pensionsmyndigheten.se
Hyra ut i andra hand, överlåtelse
Du kan ansöka om att hyra ut din bostad i andra hand under en begränsad period.
Om du ska studera, arbeta tillfälligt på annan ort eller om du och din partner vill flytta ihop på prov kan du ansöka om att hyra ut din bostad i andra hand.
Att tänka på om du vill hyra ut din bostad i andra hand:
- Det är du som är betalningsskyldig och ansvarig för att hyran betalas i tid.
- Det är du som ansvarar för att lägenheten inte tar skada, eftersom det är du som kan bli ersättningsskyldig.
- Det är du som är ansvarig för att grannar inte störs.
- Om du hyr ut utan att först fått godkänt av Krokomsbostäder, kan det sluta med att du förlorar ditt avtal. Glöm inte att fråga oss först.
- Det är du som är fullmaktsinnehavare under tiden uthyrningen i andra hand pågår.
- Möjligheten att provbo gäller endast under förutsättning att du inte har tecknat ett eget avtal, köpt hus eller bostadsrätt.
Skäl att hyra ut i andra hand:
- Studier på annan ort (antagningsbesked behöver bifogas ansökan).
- Arbete på annan ort (anställningsavtal behöver bifogas ansökan).
- Provbo som sambo.
Hur länge får jag hyra ut i andra hand?
Andrahandsuthyrning kan godkännas ett år i taget. Samma hyresgäst kan hyra bostaden i andra hand under maximalt två år.
När kan Krokomsbostäder neka en uthyrning i andra hand?
Om vi är tveksamma till det skäl som angetts till andrahandsuthyrningen eller om personen du anger som andrahandshyresgäst är känd för att vara störande eller på annat sätt anses olämplig.
Hur ansöker jag?
För att hyra ut din lägenhet i andra hand måste du skicka in en skriftlig ansökan till oss på Krokomsbostäder.
Ladda hem blankett för uthyrning i andra hand docx, 102 kB.
Överlåtelse:
För att få överlåta ditt lägenhetsavtal till någon annan måste du uppvisa särskilda skäl, samt ha ett gemensamt och permanent hushåll tillsammans med den aktuella personen som du vill överlåta lägenhetskontraktet till. Personen måste ha varit skriven på adressen och bott tillsammans med dig under minst två år. Avtal kan inte överlåtas till inneboende.
Giltiga skäl för överlåtelse
Skilsmässa eller separation: Din nya adress måste anges samt intyg på separation, exempel ansökan om äktenskapsskillnad.
Dödsfall: Vid dödsfall kan överlåtelse ske till kvarboende.
Överlåtelse till närstående som du varaktigt bor ihop med. Med närstående menas föräldrar, barn och syskon. En kompis kan aldrig klassas som närstående.
För att överlåtelse ska godkännas ska du som överlåter avtalet inte längre använda lägenheten. Du kan därför inte överlåta avtalet och samtidigt bo kvar i lägenheten. Personbevis är obligatoriskt vid ansökan om överlåtelse.
Bostadsanpassning
Du som har en funktionsnedsättning kan söka bidrag för att anpassa din bostad.
Du kan till exempel få bidrag för att ta bort trösklar, anpassa badrummet eller förbättra belysningen.
Du som äger en bostad eller bor i en hyres- eller bostadsrätt kan söka bidrag. Om någon vårdar en person med funktionsnedsättning i sin bostad kan även den bostaden anpassas. En förutsättning för att få bidrag beviljat är att det finns en klar koppling mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna som bidrag söks för och att åtgärderna kan bedömas som nödvändiga. Behovet behöver i de flesta fall styrkas med intyg av till exempel arbetsterapeut, läkare, distriktssköterska eller någon annan sakkunnig.
Den som inte äger sin egen bostad eller bor i hyresrätt behöver också ett medgivande från den som äger fastigheten om att en anpassning får göras.
Läs mer om bostadsanpassning och hur du ansöker på Krokoms kommuns hemsida.
Länk till kommunens hemsida: Information om bostadsanpssning
