Mitt Boende

Att bo i hyresrätt innebär många fördelar. Du behöver inte lägga någon egen insats och slipper oförutsedda kostnader. Om något händer vänder du dig till hyresvärden.

Här nedanför hittar du mer information om tv, telefon och internet, om lägenhetsunderhåll, om våra bovärdar, om hyran och om bostadsanpassning. Hittar du inte vad du söker? Hör av dig till oss på bobutiken.

TV, telefon och internet

Vi på Krokomsbostäder vill erbjuda våra hyresgäster det allra bästa. Därför har du många aktörer att välja bland.

Vi kommunicerar med varandra som aldrig förr, vi använder ny media och ny teknik. Vår kommunikationsoperatör, Zitius, erbjuder ett öppet bredbandsnät till alla lägenheter. Det innebär att det finns en mångfald av aktörer och tjänster att välja bland.

Du som hyresgäst får själv möjligheten att välja mellan olika tjänsteleverantörer och deras olika utbud av tjänster för TV, telefoni och internet. Surfa in på Zmarket.se och välj bland de leverantörer och tjänster som finns i ditt lokala nät.

TV

Grundutbudet är kostnadsfritt och levereras av Telia via en TV-box, du kan utöka utbudet genom att köpa till fler kanaler eller playtjänster via Teliaboxen. Du kan också välja en annan leverantör. Det enklaste sättet att beställa utökade TV-tjänster är via Qmarket.se eller genom att ringa leverantören direkt.

Följande kanaler ingår i det fria kanalpaketet: SVT1, TV2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVTR (playtjänster), AxessTV (playtjänst).

Önskar du ett större kanalpaket eller vill teckna andra privata tjänster, kontakta Telia eller en annan leverantör som är aktiv i nätet. Se www.zmarket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller kontakta Teliabutiken i Östersund 020 400 800.

Du som vill sätta upp en parabol måste kontakta din bovärd först. Bovärden kan avgöra om det är möjligt samt hur och var den får sättas upp. Du får sedan en genomgång av reglerna för montaget och får skriva ett avtal med Krokomsbostäder. Det är inte tillåtet att sätta upp paraboler utan vårt tillstånd.

Felanmälan
Vid felanmälan och support av den kollektiva tv-tjänsten kontakta Telias kundtjänst på telefon 90 200.

Telefon

Att ringa via fibernätet är billigare jämfört med det fasta nätet. Du som har fast telefoni kan överföra abonnemangsnumret till den nya IP-telefonitjänsten. När du har bredband till din lägenhet, passa då på att skaffa dig en billig fast telefonitjänst. Surfa in på Zmarkets hemsida och beställ den telefonitjänst du vill ha.

Internet

Det finns egentligen ingen begränsning i Krokomsbostäders nät. Du kan i lugn och ro fundera på vilken hastighet du behöver, vad det får kosta och hur lång bindningstid du önskar. Sedan är det bara att välja bland leverantörerna.

När du ansluter din dator till mediakonverteraren (den lilla lådan som är monterad på väggen i varje lägenhet) så ger det dig en automatisk anslutning till portalen Zmarket.

Zmarket presenterar alla de tjänster som går att beställa och fungerar i stort som en vanlig webbshop. Först söker du fram din adress i sökfälten. De tjänster som finns att tillgå finner du under menyerna ”Bredband, Telefoni, TV, Paket. Gör dina val där.

Köpet registreras direkt och hamnar i en varukorg som du vid utloggning betalar för, oftast kan du vara igång inom en timme om inte nödvändig utrustning behöver skickas till dig via paketförsändelse.

Bredband

Bredband med en hastighet på 0,5/05 Mbit/s är en gratistjänst för boende i Krokomsbostäder. Hastigheten räcker för att läsa tidningar och använda Skype men lämpar sig inte för tjänster som kräver hög hastighet som att streama film.

Du beställer tjänsten via www.zmarket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. De leverantörer som är valbara just nu är Bahnhof, Bredband2 och Riksnet.

Lägenhetsunderhåll

Underhållsbehovet av våra lägenheter bedöms utifrån lägenhetens ålder, skick och standard.

Hos Krokomsbostäder har vi ett funktionsbaserat underhåll av våra bostäder. Det betyder att en bostad inte behöver vara i nyskick vid inflyttning eller under boendetiden.

Om du som hyresgäst hos Krokomsbostäder har önskemål eller frågor gällande dina ytskikt eller dylikt i din bostad så har du möjlighet att boka in en underhållsbesiktning. Vid denna besiktning fastställer besiktningsman om din lägenhet skall åtgärdas eller ej

En underhållsbesiktning bokar du som hyresgäst genom vår Bobutik. När det gäller vitvaror och andra fasta installationer så är det din bovärd du vänder dig till.

Fixa själv – vad gäller?

Du kan om du vill tapetsera och måla själv. Då det krävs stor kunskap för att utförandet ska bli godkänt så är det ingenting vi rekommenderar annat än om du som hyresgäst har det. Du får endast använda dig av neutrala kulörer i dina färgval om det ska bli godkänt om du flyttar från lägenheten. Observera att arbetet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt.

Egna arbeten ska besiktigas antingen direkt efter utfört arbete eller i samband med avflyttning. Godkänns inte arbetet måste du åtgärda felen på egen bekostnad, eller så utför Krokomsbostäder efterarbetet och debiterar dig kostnaden.

Tänk på att installationer och förändringar som du själv har ombesörjt i de flesta fall återställas vid en eventuell avflyttning. Om du är osäker på vad du får göra i din bostad så kan du ta kontakt med din bovärd eller besiktningsmannen.

Bostad under lägenhetens underhåll
Normalt bor du kvar i lägenheten under renoveringen. Om du är ny hyresgäst och väljer att inte flytta in innan underhållet är klart, måste du betala hyra under tiden för underhållet. Om förvaltaren gör bedömningen att lägenheten är i sådant skick att den inte är beboelig, behöver inte hyresgästen betala hyra under tiden för underhåll.

Kontakt:

Underhållsbesiktning
Bobutiken: 0640 164 65

Bovärd

Hos Krokomsbostäder har du alltid nära till bovärden i ditt bostadsområde.

För dig som kund hos oss är bovärden din främsta kontaktperson.

Bovärden sköter bland annat visningar, besiktningar, servicebesök samt leder och fördelar arbetsuppgifterna för de övriga fastighetsskötarna som arbetar i ditt bostadsområde. Med andra ord så är det bovärden som har koll på det mesta som sker i ditt bostadsområde.

Om något är trasigt eller inte fungerar så ska du göra en felanmälan via Mina sidor eller på vår hemsida. Om det är akut så ringer du på 0640-164 40. När du registrerat en felanmälan hos oss på Mina sidor så kommer Bovärden att se till så att någon av våra fastighetsskötare eller externa reparatörer åtgärdar det.

Krokom

 

Din bovärd i Krokom är Christer Holmberg.

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 187 81
E-post »

Föllinge

 

Din bovärd i Föllinge är Bengt Bengtsson.

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 187 76
E-post »

Ås och Byskogen

 

Din bovärd i Ås och Byskogen är Bengt Eskilsson.

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 187 70
E-post »

Nälden

 

Din bovärd i Nälden är Fredrik Nilsson.

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 187 73
E-post »

Aspås och Rödön

 

Din bovärd i Aspås och på Rödön är Jörgen Eklund.

Kontaktuppgifter:
Telefon: 0640 167 97
E-post »

Kontakt:

Bobutiken: 0640 164 65

Hyra

Hyran ska betalas månadsvis i förskott. Med autogiro och e-faktura blir hanteringen smidigare.

Betala den i så god tid att den finns hos oss den sista vardagen i månaden före.

Det finns olika sätt att betala sin hyra på. Det vanligaste sättet är att betala via sin internetbank. Många väljer att få sin hyresavi per e-faktura eller att betala via autogiro. Möjligheten finns även att betala sin hyra i Bobutiken med kort eller kontant.

Betalas inte hyran i tid riskeras du att sägas upp från din bostad och i förlängningen kan det leda till att du förlorar din hyresrätt.

Om du ser att du får problem med att betala din hyra i tid är det viktigt att du hör av dig till oss. Om du känner att du behöver råd eller stöd så kan du vända dig till kommunens budget- och skuldrådgivning.

Autogiro

Autogiro är ett enkelt och smidigt sätt att betala sin hyra. Du får inga extra kostnader och det är ingen risk att du glömmer att betala din hyra. Du får som vanligt en hyresavi hemskickad till dig om du inte har valt e-faktura.

Finns det tillräckligt med pengar på kontot blir hyran betald på förfallodagen. Saknas det pengar så blir inte hyran betald.

Det finns två sätt att starta betalning via autogiro.

  • Anmäl att du vill ha autogiro via din bank
  • Fyll i och skicka in en blankett med autogiromedgivande till Krokomsbostäder

Autogirot läggs upp till nästkommande hyresavisering. Om du önskar att autogirot ska börja tidigare än det är det viktigt att du anger det på blanketten
Kom ihåg att alltid meddela byte av bank eller bankkonto till oss.

Det finns två sätt att avbryta ditt autogiro.

  • Anmäl till din bank att du vill avbryta autogirobetalning
  • Kontakta oss tre bankdagar innan din betalning kommer göras. Då stoppas överföringen och du får betala din hyra på annat sätt.

E-faktura

Med e-faktura slipper du risken att tappa bort avin, dessutom är det miljösmart. Du kan välja att bli e-fakturamottagare via din bank. Kontakta din bank om du har frågor om hur du kommer igång.

Hyresavi kommer elektroniskt men betalningen måste godkännas. Du kan även kombinera e-faktura med autogiro om du önskar.

Kontakt:

Birgitta Agerberg: 0640 164 62
E-post »

Hyra ut i andra hand, överlåtelse

Studier på annan ort? Då kan du kan ansöka om att hyra ut din bostad i andra hand.

Om du ska studera, arbeta tillfälligt på annan ort eller om du och din partner vill flytta ihop på prov kan du ansöka om att hyra ut din bostad i andra hand.

Det är den person som har förstahandsavtalet som är ansvarig för att hyran betalas och att lägenheten inte tar skada.

Ansökan om att hyra ut i andra hand görs i Bobutiken. Du berättar varför du vill hyra ut din lägenhet, hur länge och till vem. Blanketten ska undertecknas av dig, den du hyr ut till och av Krokomsbostäder.

Möjligheten att provbo gäller endast under förutsättning att du inte har tecknat ett eget avtal, köpt hus eller bostadsrätt.

Om du hyr ut din lägenhet i andra hand, utan att först fått godkänt av Krokomsbostäder, kan det sluta med att du förlorar ditt avtal. Glöm inte att fråga oss först. 

Överlåtelse
Överlåtelse av hyreskontrakt medges endast till närstående som varaktigt sammanbott med honom/henne enligt §34 Hyreslagen 

Kontakt:

Bobutiken: 0640 164 65

Bostadsanpassning

Du som har en funktionsnedsättning kan söka bidrag för att anpassa din bostad.

Du kan till exempel få bidrag för att ta bort trösklar, anpassa badrummet eller förbättra belysningen.

Det är viktigt att du som bor i hyreslägenhet och söker bostadsanpassningsbidrag frågar din hyresvärd om du behöver Krokomsbostäders medgivande innan någon åtgärd genomförs.

Läs mer om bostadsanpassning på Krokoms kommuns hemsida:
Information om bostadsanpssninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt:

Bobutiken: 0640 164 65

Nyhetsbrev

Krokomsbostäder informerar regelbundet sina hyresgäster om bolaget och dess verksamhet.

Detta sker via ett nyhetsbrev som distribueras tillsammans med hyresavin.

Nyhetsbrevet skickas ut fyra gånger per år. Har du tips på något intressant att skriva om som rör ditt boende blir vi jätteglada om du hör av dig.

Arkiv Nyhetsbrev
April 2017PDF
December 2016PDF
September 2016PDF
Juni 2016PDF
April 2016PDF
December 2015PDF
September 2015PDF
Juni 2015PDF
April 2015PDF

Kontakt:

Kommunikation
Åsa Sjödin: 0640 161 47
E-post »

Thory Andersson: 0640 161 80
E-post »